Nešiojamo kompiuterio akumuliatoriaus remontas 2013.10.10 at 15:58

Papuolė man į rankas teplepas Dell D410… Nu gerai, ne papuole, pirkau 😀 Daug visokiausių bėdų su juo buvo, pardavėjas pripasakojo – neveikiantis pakrovėjas, neveikiantis akumuliatorius ir t.t. O mane toks azartas pagavo, „challenge accepted“ pagalvojau 😀 Pakrovėjas visgi veikiantis, buvo nulankstytas laidas, tai šita bėda sutvarkoma nesunkiai. Teko pralupti maitinimo bloko korpusą (o suvirinta tikrai  gerai buvo, visgi ne “ no neimas“), o ten paprasta, nukirpus kokia  10-15 cm laido  galą prilituoti jį vėl atgal prie PCB. Taigi, tos pusės nulankstytas laido galas pašalintas, bet lygiai tas pats ir kitam gale, prie kištuko į kompiuterį. Lygiai ta pati operacija – išardomas kištukas, nukerpamas laidas, viską sulitavau, kolega pritepliojo epoksidinių klijų ir užmovėm atgal kištuko apvalkalą. Bandymas nesudėtingas, pakrovėjas veikia. Beje, Dell pakrovimo kištukai yra trijų kontaktų – išorinis  – minusas, vidinis pliusas, o adata viduryje skirta tam, kad kompiuteris atpažintų ar tinkamas pakrovėjas. Schemos neanalizavau, bet nieko sudėtingo ten nebus. Kažkurisiš RCL elementų. Greičiausiai R. Taigi, maitinimo blokas veikia, jungiam be baterijos. Фигушки, BIOSo passwordas piktai šypsosi iš ekrano. Kažkuriam smegenų kamputyje prabėgo mintis apie to kompiuterio istoriją ir jo „legalų“ atsiradimą pas pardavėją… Na, bet kad ir kas buvo – buvo seniai, nes D410 modelis jau taip gerokai atgyvenęs savo, tai per daug nesukdamas galvos laužtuvu pralaužiau tą slaptažodį. Kad nekiltų pagundų užsiimti nelegaliais dalykais nerašysiu kaip tą padaryti. Arba galiu ir parašyti – slaptažodį gausite iš oficialaus Dell suporto, pateikę kompiuterio nuosavybės įrodymą. 🙂

Ok, kadangi kompiuteris veikia, iš USB bootinasi į WinXP iš Hiren Boot USB – upgreidinam RAM, maksimaliaus dydžio ir dažnio, du kaulai po 1GB.

O vat su akumuliatoriumi teko pažaisti. Pirmas dalykas – išardyti. Nėra taip paprasta, visgi plastikas suvirintas ultragarsu, laiko stipriai. Bet atkrapščius iš karto matosi akumuliatorių celės ir valdymo schema. Ardomame akumuliatoriuje stovi 9 celės, po tris sujungtos lygiagrečiai, o jos, savo ruožtu, sujungtos nuosekliai. Akumuliatorių diagnostika (va kokį protingą žodį žinau :D) parodė, kad vienas komplektukas negyvas – du rodė po 4V, o vienas 0V. Reiškia viena ar visos trys celės tame komplektuke mirusios/užsitrumpinę. Taip sutapo, kad negyvos celės buvo kraštinės iš nuoseklios sekos, minusinėje pusėje. Taigi, atlituoju minusini laida, kabinų pakrovimą tik toms trims celėms… Viena iš jų gan greitai pasidarė karšta. Ahaaaa!!! Žulikė, bloga vadinas. Atlupu kontaktinį suvirinimą, įmontuoju naują celė ir vėl kraunu. Nebešyla. 🙂

Visgi šilo. Ne smarkiai, termovizorius parodė 36 °C, bet vistiek negerai. Šyla – reiškia naudoja energiją, reiškia išsikraudinėja. Teko lupt lauk visus tris akumuliatoriukus ir pakeisti juos naujais. Po tokios operacijos jokio šilimo, įtampa laikosi.

Žiūrim ką turim – o pasirodo nieko neturim 😀 baterija vis dar negyva. Ok, ant valdymo plokštės iš karto matosi saugiklis su užrašu 12AH3 (reiškia 12A, skirta pajungti trims nuosekliai sujungtoms celėms):

IMAG0735IMAG0737

Saugiklis toks gan „britkus“ aprašymas čia. Jei trumpai, tai jis toks: saugiklis

Tarp 1 ir 3 kontaktų – saugikliai, o 2 ir 4 kontaktu užmaitinamas „šildytuvas“. Kai tik baterijos procesoriukas (BQ80201DBT) pajunta, kad kažkas negerai su baterija (per didelė srovė, per didelė įtampa, per didelė temperatūra) užmaitina šildytuvą, kuris ištirpina saugiklį, atjungdamas celės nuo pakrovimo ir valdymo plokštės. Nu ir rūkyk… Nerūkantiems yra du sprendimai, pigus – kadangi saugiklio juodas viršus yra tik plastikinis dangtelis – nulupti jį ir sulituoti atitinkamus kontaktus. Bet pavojinga, esant gedimui celėje – degs graži linksma liepsna. Geriau susirasti/gauti kitą bateriją, kurios celės jau nebelaiko krūvio, išoperuoti valdymo schemą ir, jeigu pasiseks, ten bus toks saugiklis (patarčiau ieškoti bent jau to paties gamintojo baterijose). Svarbu lituojant neperkaitinti, juk saugiklis ištirps 😀 Pagal aprašymą litavimas ne didesne kaip 260 °C temperatūra. Pakeitus saugiklį diagnostiniai LEDai jau linksmai dega, rodydami ~75 % pakrovimo lygį. Reikia pabandyti ar veiks kompiuteris 🙂 Kišam, jungiam – veikia:

IMAG0745

Baterija kraunasi, nuo jos kompiuteris irgi veikia. Prisipažįstu – suchaltūrinau, kol kas saugiklis pakeistas tik trumpikliu iš laido. Palikti taip negerai, bet pabandymui – tinka.

Akumuliatorius gudrus daiktas, taigi, jį galima prijungti prie kompiuterio ir truputį padresiruoti :). Tam reikalingas TI EV2300 adapteris ir programa. Adapteris šiaip nieko ypatingo, netgi atvirkščiai, gal riboto panaudojimo (faktiškai tik akumuliatoriams), nors veikia SMBus protokolu. SMBus (SMB) atsirado kaip supaprastinta  I²C versija, lėtai bendraujantiems įrenginiams, taigi ir duomenų siunčiama nedaug. Nuskaičius šią bateriją matoma tokia informacija:

1

Galimybių yra daug – baterijos programavimas, resetinimas, kalibravimas, sureguliavimas po celių pakeitimo… Tarkim svarbi eilutė „Cycle Count“ – tai akumuliatoriaus pilnų iškrovimo ir pakrovimo ciklo skaičius. pasiekus gamintojo nustatytą ribą procesorius nebekrauna akumuliatoriaus, LEDai rodo klaidos kodą ir tūlas vartotojas privalo keisti akumuliatorių nauju, nors celės dar gali būti geros. Taigi – resetinus šią reikšmę vėl būtų galima naudotis akumuliatoriumi. Arba naudotis juo pakeitus celes (kartas pigiau už naują akumuliatorių).  Tokia smulkmena – skaičiuojami tik pilni ciklai, t. y., jei tarkim iškrovus akumuliatorių iki 50 % ir vėl pilnai pakrovus – užskaitoma 0,5 ciklo. Apie tai yra daug informacijos, todėl reikės tam paskirti daugiau laiko ir atskirą skyrelį. O kol kas – daug informacijos apie tai yra Internete. Svarbiausia nepamiršti, kad ličio jonų akumuliatoriai mėgsta sproginėt :). Beje, valdikliai dažniausiai būna „užrakinti“, apie ką informuoja užrašas „Pack is sealed“, ir nelabai ką galima su juo daryti. Bet yra būdų atrakinimui.

Nuskaitymui reikės susirasti GND, SMBC (Clock) ir SMBD (Data) kontaktus. GND surasti nesunku, ypač jei akumuliatoriaus remonto metu korpusas atidaromas. Clock ir Data randami paprastai – jie juk eina iš valdiklio 🙂 Tereikia valdiklio aprašymo ir kontaktai prasiskambina 🙂 Šito akumuliatoriaus (TYPE W6617, Capacity 80WH, Rating 11,1V, 7200mAH) kontaktai:

batt pinout

Specialiai padėjau ant grindų – jokių maitinimo laidų 🙂

IMAG0746Sekantis žingsnis – HDD. Chm… Pasirodo pasaulio techninis lygis taip toli pažengė, kad PATA HDD į laptopą nebeįmanoma nusipirkti, arba SATA arba PATA SDD. Tęsinys bus kai rasiu HDD 🙂

2013.10.23 — HDD radau, netgi nedaug prasisukusį, Windows 7 Ultimate x86 sulindo kaip turi būti. Draiverių klausimas nelabai išlindo, dauguma dalykų pasigavo, o visa kita suvalgė nuo Windows XP skirtų draiverių paketo. Tik video (I915GM) niekaip nepripažino XP’inių draiverių,o Win7 jų jau nebėra. Bet veikia su default video driver, nesiskundžia. Taigi, kompiuteris sutvarkytas, restauruotas ir paruoštas naudojimui.

2 komentarai to “Nešiojamo kompiuterio akumuliatoriaus remontas”

  1. Labas. Mane domintu akumulitoriaus EEPROM’o ciklu korekcija. Ar galėtum susisiekti su manimi per e-mailą?

  2. mane irgi domintu baterijos nuresetinimo klausimas

Leave a Reply

*